Jonction - Verbinding
Over de trein die Oost en West scheidt en de pogingen tot herstel
Vanaf 1952 reden er treinen onder Brussel door tussen Noord- en Centraal. Voor de aanleg van de treintunnels werd een heel stadsdeel onteigend en afgebroken. Wat in de plaats kwam: een woestijn van beton en asfalt; een concentratie van allerlei staatsinstellingen en overheidskantoren, mooi uitgestald langs een brede autoweg.
De verbinding tussen noord en zuid betekende meteen de definitieve scheiding tussen oost en west.
Daar wordt vandaag opnieuw over nagedacht. De kantoorgebouwen van weleer zijn versleten en wachten op renovatie, hergebruik, afbraak en heropbouw. Dat biedt mogelijkheden om de verbindingen tussen boven- en benedenstad te herstellen, om levendige functies toe te voegen, om de mobiliteit anders te organiseren.
In welke richting gaan de plannen en wat kunnen de gevolgen zijn?
Te voet
Gids: Ann De Cannière
Start: 13u30, Europakruispunt, het autovrije plein bij het Centraal Station
Einde: 17u, in de buurt van het Noordstation
Deelname: 10 euro
Europalia staat dit jaar in het teken van de trein met Trains & Tracks. Brukselbinnenstebuiten hangt daar een wagonnetje aan vast met enkele Thematours en lezingen. Zie ook de Thematours ‘Schaarbeek, het station en zijn buurt’ op 12 december en de lezing ‘De trein in Brussel' op 9 december.