Over de vier Zuidstations
Tickets
Over de vier Zuidstations
Hoe de trein een heel stadsdeel beïnvloedt
In 1841 werd bij het huidige Rouppeplein het allereerste Zuidstation aangelegd. Het was een kopstation, voor goederen bedoeld, zelfs zonder perrons. Verrassend genoeg wilden ook mensen met de trein reizen. Die moesten dan te voet langs smalle straten door de stad richting Noordstation om hun reis verder te zetten. 20 jaar later verscheen buiten de stadswallen het tweede Zuidstation. Dit nieuwe kopstation was een monumentaal gebouw bij een enorm stationsplein. In 1953, na de aanleg van de Jonction, werd het vervangen door een derde Zuidstation, dat op zijn beurt, en nog maar 40 jaar later, zwaar werd aangepast voor de komst van de hogesnelheidstrein.
Die laatste zorgde er ook voor dat Brussel internationaal verbonden raakte. Meteen kwamen ook de immobiliënmaatschappijen in beweging en werd het de start van een niet aflatende stroom vastgoedbewegingen.
De invloed van de trein op het stadsdeel is enorm! Onze Brukselgidsen nemen u mee langs het Rouppeplein en over de Stalingradlaan naar de buurten rond het Zuidstation.
Te voet
Gidsen: Frank Van Achter en Miet Braem
Start: 13u30, Rouppeplein, op het trottoir ter hoogte van La Grande Cloche/Pasta Madre
Einde: 17u, in de buurt van het Zuidstation
Omwille van de vele inschrijvingen organiseren we de tour nog eens op zaterdag 5 maart.
Inschrijven kan hier.
Europalia staat dit jaar in het teken van de trein met Trains & Tracks. Brukselbinnenstebuiten hangt daar een wagonnetje aan vast met enkele Thematours en lezingen. Zie ook de lezing ‘De trein in Brussel’ op 24 februari en de Thematour 'Dromen op het spoor' op 26 maart.